Kvantin vinkit tenttiviikkoon

Emme ota kantaa siihen, onko asunnon siivoaminen tenttiinlukemista kannattavampaa. Joitakin muita vihjeitä sen sijaan uskallamme antaa: anna kurssipalautetta!

Niiden tylsien, identtisten kurssipalautekaavakkeiden täyttämisellä oikeasti on väliä, vaikka lounaspöydässä kaverille avautuminen tuntuu helpommalta tai suoraan opettajalle tai opintovastaavalle huomauttaminen tehokkaammalta. Yksittäisen opettajan ja kurssin kehittämisen kannaltakaan numeerisella datalla ei ole kovin paljoa merkitystä, avovastauksilla tai vaikkapa palauteryhmän terveisillä taas sitäkin enemmän. Mutta millä muka  insinöörikoulussa olisi helpompi perustella näkökantojaan kuin datalla, ja mieluummin N+1:llä kuin N:llä datapisteellä?

  • Anna kurssipalautetta. Kurssipalautteen antaminen on helppoa eikä vie kauan – hyvää vastapainoa itse opiskelulle. Vastauslinkit löydät Aalto-sähköpostistasi.
  • Jos et jaksa kirjoittaa avovastauksia, vastaa numerokysymyksiin silti. Keskiarvoja katsotaan laitos- ja koulutusohjelmatasolla, ja niiden perusteella tehdään muutoksia. Huono vastausprosentti heikentää hyvänkin palautteen uskottavuutta.
  • Jostain kumman syystä kurssipalautteen antaminen ei tunnu unohtuvan, jos siitä saa laskuharjoituspisteitä. Jos niitä ei ole jaossa, palkitse itsesi vaikkapa suklaakeksillä.
  • Kirjoita myös avoimia vastauksia. Niistä on hyötyä kurssia kehittävälle opettajalle.
  • Anna lyhyitäkin kiitoksia, jos luennoitsija tai assari niitä ansaitsee. Se parantaa opettajan motivaatiota kummasti.
  • Kurssipalautteen ansiosta vaikkapa TFM:n fuksivuoden kursseista useampi opetetaan nyt eri periodissa kuin kolme vuotta sitten, ja opetusmenetelmissäkin on tapahtunut muutoksia.
  • Jos identtisten palautekaavakkeiden täyttö ännäntenä vuonna alkaa kyllästyttämään, riko monotoniaa esimerkiksi kirjoittamalla vain vasemmalla nimettömällä tai muulla funkylla tavalla. Pidä kuitenkin rakentava ote, älä siis anna palautetta päihtyneenä. Tai anna edes ne numeeriset palautteet (selvin päin).
  • Jos et anna palautetta, huonot käytännöt eivät parane ja hyvistäkin saatetaan luopua, kun kukaan ei tiennyt, että niistä pidettiin. Matematiikan laitokselle tuntui olevan hiukan yllättävää, että opiskelijat olivat pitäneet peruskurssien kahden välikokeen systeemistä, joka poistui täksi lukukaudeksi. Monella maisterivaiheen kurssilla palauteprosentit ovat niin pieniä, että niiden perusteella on mahdotonta tehdä johtopäätöksiä. Parinkymmenen hengen kurssilla yksikin palaute lisää on arvokas.
  • Jos innostuit ja haluat päästä käsittelemään palautetta, hae hallopediksi marraskuussa! Kysy lähimmältä opintovastaavalta, mihin toimielimeen kannattaa hakea. Haku aukeaa osoitteeseen halloped.fi.

Pienen kurssipalautedatapisteen elämä on yllättävän pitkä ja monivaiheinen. Monenko datapisteen syntymän sinä estät tänä syksynä? Opettajien lisäksi kurssipalautteiden yhteenvetoja käydään läpi laitos- ja koulutusohjelmakohtaisissa toimielimisssä, ja keskiarvojenkin perusteella tehdään muutoksia. Kurssien vuodesta toiseen jatkuva kehittäminenkin on varsin vaikeaa ilman palautetta, ja monella maisteritason kurssilla vain alle kolmannes jaksaa antaa palautetta. Sinäkin voisit olla ensi vuonna läpikäymässä laitoksesi tai koulutusohjelmasi palautteita. Hallopedien eli hallinnon opiskelijaedustajien haku on taas marraskuussa. Lisätietoja paikoista kannattaa kysellä esimerkiksi lähimmältä opintovastaavalta.

Tiesitkö, että Perustieteiden korkeakoulun kandidaattitason kursseilla opettajan on pakko antaa vastapalautetta? Vastapalautetta voi olla vaikka MyCoursesissa julkaistu uutinen palautteen sisällöstä tai edellisen vuoden palautteen ja sen perusteella tehtyjen muutosten läpikäynti kurssin ensimmäisellä luennolla. Kanditasoisia ovat kurssit, joissa laitoskoodin jälkeinen kirjain on A tai C, esimerkiksi MS-A0001 tai PHYS-C0210.

Kurssipalautedatapisteen elämä syntymästä kuolemaan

  • Kurssille luodaan opetustapahtuma Oodissa.
  • Järjestelmä generoi lomakepohjan, jossa on valmiina Aallon ja Perustieteiden korkeakoulun pakolliset kysymykset.
  • Kurssin opettajat voivat halutessaan lisätä kysymyksiä.
  • Kysely julkaistaan viikkoa ennen kurssin viimeistä (Oodiin merkittyä) opetustapahtumaa, kurssille ilmoittautuneet saavat vastauslinkin Aalto-sähköpostiinsa.
  • Järjestelmä muistuttelee opiskelijoita, kunnes he vastaavat. Kysely on auki noin kolme viikkoa.
  • Järjestelmä tuottaa kurssin opettajille raportin vastauksista, jos vastanneita on vähintään viisi, ja erikseen listan palautetta antaneista esim. lisäpisteiden antamista varten.
  • Kurssihenkilökunta käsittelee palautetta; toivon mukaan kertoo myös palautteesta kurssin opiskelijoille ja hyödyntää sitä seuraavana vuonna.
  • Data menee Aallon tietovarastoon, josta pullahtaa puolivuosittain laitoskohtaisia (ja ehkä muitakin) raportteja.
  • Raportit käsitellään laitoksesta riippuvilla tavoilla; laitosjohtajat tai pääaineiden/ohjelmien vastuuprofessorit ja opintopalveluiden johtokunta.